Polityka Ochrony Dzieci
Fundacji Wsparcia, Rozwoju i Nauki NABU
12 lipca 2023
2
Preambuła
Wszyscy pracownicy i współpracownicy Fundacji Wsparcia, Rozwoju i Nauki NABU – zgodnie z
wizją, misją i podstawowymi wartościami – aktywnie angażują się w działania wzmacniające
bezpieczeństwo dzieci, szczególnie w kontekście ochrony przed przemocą oraz w ochronę i
promowanie ich praw. W swojej pracy kierujemy się dobrem dziecka i jego najlepiej pojętym
interesem. Postrzegamy dzieci jako partnerów w budowaniu przyjaznego, bezpiecznego i
opartego na wzajemnym szacunku otoczenia.
Fundacja NABU osiąga swoje cele poprzez:
• działania profilaktyczne – minimalizujące ryzyko wystąpienia krzywdzenia dzieci;
• działania interwencyjne – mające na celu zapewnienie dziecku bezpieczeństwo, gdy jest ono
ofiarą przemocy lub zagraża mu inne niebezpieczeństwo;
• pomoc psychologiczną i psychoterapeutyczną – mającą na celu wsparcie dziecka i jego
rodziny w przezwyciężeniu trudnych doświadczeń.
Działania te adresowane są zarówno do dzieci i rodziców, w formie indywidualnej bądź
grupowej, jak też obejmują zakres prac systemowych we współpracy z innymi organizacjami i
instytucjami. Polityka Ochrony Dzieci Fundacji NABU oparta jest na polskim prawie, Konwencji
o Prawach Dziecka, Międzynarodowej Karcie Praw Człowieka oraz dobrych praktykach polskich
i zagranicznych. Każdy pracownik Fundacji działa w ramach obowiązującego prawa oraz
dokumentów wewnętrznych placówki.
O Fundacji Wsparcia, Rozwoju i Nauki NABU
Fundacja Wsparcia, Rozwoju i Nauki NABU działa od 2020 roku. Fundacja dąży do tego, by
wszystkie dzieci miały bezpieczne dzieciństwo i były traktowane z poszanowaniem ich godności
i podmiotowości. Pomagamy dzieciom i młodzieży, tworzymy przyjazną przestrzeń dla każdego.
Fundacja NABU uważa, że każde dziecko, z którym mamy kontakt, niezależnie od
uwarunkowań, tj. wieku, tożsamości płciowej, statusu ekonomiczno-społecznego, sprawności,
orientacji seksualnej lub pochodzenia etnicznego, ma prawo do ochrony przed wszelkimi
formami krzywdy, zaniedbania i wykorzystywania. Dlatego też Fundacja nie będzie tolerować
wykorzystywania i wyzysku wobec dzieci zarówno ze strony zatrudnionego personelu, jak i
innych osób zaangażowanych w realizację działań.
Cel Polityki Ochrony Dzieci
Polityka Ochrony Dzieci Fundacji Wsparcia, Rozwoju i Nauki NABU prezentuje ramowe zasady,
standardy i wytyczne, które mają na celu:
3
• uwrażliwienie wszystkich pracowników i współpracowników Fundacji na wagę
podejmowania działań zmierzających do ochrony dzieci przed krzywdzeniem;
• wskazanie zakresu odpowiedzialności poszczególnych osób za bezpieczeństwo dzieci
znajdujących się pod opieką Fundacji;
• podejmowanie adekwatnej interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dzieci i/lub
bezpośredniego zagrożenia ich zdrowia i życia;
• określenie działań edukacyjnych, profilaktycznych i interwencyjnych mających na celu
zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa,
• rozwijanie w organizacji kultury pracy opartej na prawach dziecka i ciągłym uczeniu się.
Znajomość i praktyczne stosowanie Polityki Ochrony Dzieci jest moralnym i zawodowym
obowiązkiem wszystkich pracowników i współpracowników Fundacji NABU. Polityka określa
zobowiązania podjęte przez Fundację oraz informuje jej pracowników i współpracowników o
ich obowiązkach związanych z ochroną dzieci.
Krzywdzenie dzieci – definicja
Zgodnie z definicją D.G. Gill’a krzywdzenie dzieci to każde działanie lub bezczynność jednostek,
instytucji lub społeczeństwa jako całości i każdy rezultat takiego działania lub bezczynności,
który deprymuje równe prawa i swobody dzieci i/lub zakłóca ich optymalny rozwój. Rozróżnia
się 4 rodzaje przemocy wobec dzieci:
• Przemoc fizyczna wobec dziecka to przemoc, w wyniku której dziecko doznaje faktycznej
fizycznej krzywdy lub jest nią potencjalnie zagrożone. Krzywda ta następuje w wyniku działania
bądź zaniechania działania ze strony rodzica lub innej osoby odpowiedzialnej za dziecko, lub ze
strony osoby, której dziecko ufa, bądź która ma nad nim władzę. Przemoc fizyczna wobec
dziecka może być czynnością powtarzalną lub jednorazową.
• Przemoc psychiczna wobec dziecka to przewlekła, nie fizyczna, szkodliwa interakcja
pomiędzy dzieckiem a opiekunem, obejmująca zarówno działania, jak i zaniechania. Zaliczamy
do niej m.in.: niedostępność emocjonalną, zaniedbywanie emocjonalne, relację z dzieckiem
opartą na wrogości, obwinianiu, oczernianiu, odrzucaniu, nieodpowiednie rozwojowo lub
niekonsekwentne interakcje z dzieckiem, niedostrzeganie lub nieuznawanie indywidualności
dziecka i granic psychicznych pomiędzy rodzicem a dzieckiem.
• Wykorzystywanie seksualne dziecka to włączanie dziecka w aktywność seksualną, której nie
jest ono w stanie w pełni zrozumieć i udzielić na nią świadomej zgody i/lub na którą nie jest
dojrzałe rozwojowo i nie może zgodzić się w ważny prawnie sposób i/lub która jest niezgodna
z normami prawnymi lub obyczajowymi danego społeczeństwa. Z wykorzystaniem seksualnym
mamy do czynienia, gdy taka aktywność wystąpi między dzieckiem a dorosłym lub dzieckiem
a innym dzieckiem, jeśli te osoby ze względu na wiek bądź stopień rozwoju pozostają w relacji
4
opieki, zależności, władzy. Wykorzystanie seksualne może przyjąć również formę
wyzyskiwania seksualnego, czyli jakiegokolwiek faktycznego lub usiłowanego
wykorzystywania pozycji podatności na zagrożenia, przewagi sił, lub zaufania, w celach
seksualnych, w tym, ale nie wyłącznie, czerpanie zysków finansowych, społecznych lub
politycznych z seksualnego wykorzystywania innej osoby. Szczególne zagrożenie
wyzyskiwaniem seksualnym zachodzi w czasie kryzysów humanitarnych. Zagrożenie
wyzyskiwaniem istnieje zarówno wobec dzieci jak i ich opiekunów.
• Zaniedbywanie dziecka to chroniczne lub incydentalne niezaspokajanie jego podstawowych
potrzeb fizycznych i psychicznych i/lub nierespektowanie jego podstawowych praw,
powodujące zaburzenia jego zdrowia i/lub trudności w rozwoju. Do zaniedbywania dochodzi
w relacji dziecka z osobą, która jest zobowiązana do opieki, wychowania, troski i ochrony
dziecka.
Wyjaśnienie podstawowych pojęć
Dziecko – każda osoba do ukończenia 18. roku życia
Fundacja – Fundacja Wsparcia, Nauki i Rozwoju NABU
Klient Fundacji – każda osoba, bez względu na wiek, korzystająca z pomocy bezpośredniej
Fundacji bądź biorąca udział w którymkolwiek z programów przez nią prowadzonych
Osoba odpowiedzialna za Politykę Ochrony Praw Dziecka – osoba wyznaczona przez Zarząd
Fundacji do monitorowania i w razie potrzeby (po wcześniejszej akceptacji Zarządu)
uaktualniania procedur i przepisów w niej zawartych. Stanowiąca pierwszy kontakt dla osób
podejrzewających krzywdzenie dziecka, uruchamiająca w porozumieniu z Zarządem
poszczególne procedury.
Opiekun dziecka – rodzic bądź prawny opiekun dziecka
Pracownik Fundacji – każda osoba zatrudniona przez Fundację na podstawie umowy o pracę
bądź wykonująca dla niej zadania na podstawie umowy cywilnoprawnej lub innych umów o
współpracy.
Współpracownik Fundacji – każda osoba zaangażowana w pracę Fundacji: wolontariusze/-szki;
stażyści/-tki; praktykanci/-tki; konsultanci/-tki; osoby odwiedzające fundację w ramach
programów wymiany czy współpracy.
Zasady udzielania pomocy oraz organizacji aktywności z udziałem dzieci
Zasady ogólne
Fundacja świadczy pomoc psychologiczną, prawną, medyczną, socjalną, psychiatryczną oraz
edukacyjną. Pomoc ta ma formę bezpośredniej pomocy indywidualnej i grupowej (m.in.
5
konsultacje, interwencja kryzysowa, terapia, diagnoza, warsztaty, grupy wsparcia), jak i
pomocy pośredniej (telefonicznej, online). Pracownicy i współpracownicy udzielają pomocy
dzieciom i ich rodzinom w ramach działań statutowych Fundacji, pomoc ta jest nieodpłatna.
Z pomocy Fundacji NABU mogą skorzystać dzieci, które wymagają ochrony przed
krzywdzeniem, bez względu na płeć, narodowość, kolor skóry, status materialny, wyznanie,
poziom sprawności.
Pomoc bezpośrednia świadczona jest w placówkach Fundacji, a także w uzasadnionych
przypadkach na miejscu zdarzeń kryzysowych.
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonej pomocy pracownicy i współpracownicy
Fundacji NABU świadczący pomoc bezpośrednią i pośrednią objęci są regularną superwizją.
Zasady kontaktu pracowników i współpracowników Fundacji z dzieckiem, będącym klientem,
opierają się na poszanowaniu godności dziecka, jego podmiotowości i praw, ze szczególnym
uwzględnieniem prawa do ochrony przed krzywdzeniem.
Wszelkie działania związane z kontaktem z dzieckiem podejmowane są z poszanowaniem
prawa do ochrony prywatności dziecka.
Kontakt bezpośredni pracownika/lub współpracownika Fundacji NABU dostosowany jest do
potrzeb dziecka i odbywa się za zgodą dziecka.
Pracownicy i współpracownicy Fundacji NABU analizują wszystkie planowane działania
dotyczące dzieci (np. kursy, warsztaty, wydarzenia, kampanie, itp.) pod kątem związanych z
nimi ewentualnych zagrożeń dobra i praw dziecka i podejmują wszelkie możliwe środki w celu
minimalizacji tych zagrożeń.
Wszyscy pracownicy i współpracownicy Fundacji NABU:
● równo traktują wszystkie dzieci bez względu na ich pochodzenie, wygląd, przekonania, stan
zdrowia;
● odnoszą się z szacunkiem do ewentualnej inności dziecka, jego przekonań, doświadczeń,
perspektywy wynikającej z bycia dzieckiem;
● wysłuchują dziecka z uwagą i traktują jego wypowiedzi i przedstawioną wersję zdarzeń z
należytą powagą;
● używają języka pozbawionego ocen, etykiet, dostosowanego do poziomu rozwoju dziecka;
● tworzą w Fundacji kulturę otwartości i wzajemnej odpowiedzialności sprzyjającej zgłaszaniu
i omawianiu wszelkich zagadnień i problemów dotyczących ochrony dzieci.
6
Odmowa udzielenia pomocy
Pracownik lub współpracownik Fundacji NABU może odmówić udzielenia klientowi pomocy w
następujących przypadkach:
● gdy udzielenie pomocy klientowi byłoby sprzeczne z dobrem dziecka;
● gdy klient w sposób rażący lekceważy lub narusza porządek lub zasady obowiązujące w
Fundacji NABU;
● gdy udzielenie pomocy zagraża dobru pracownika;
● gdy może zachodzić obawa konfliktu interesów wynikających z bliskich relacji,
pokrewieństwa, itp.
● gdy priorytetowe jest udzielanie pomocy w innej formie, niż dostępna w Fundacji, np.
związana z ochroną życia, zdrowia;
● gdy klient korzysta z pomocy innego psychologa (dotyczy pomocy psychologicznej) lub z
pomocy profesjonalnego pełnomocnika (dotyczy pomocy prawnej).
Ujawnienie informacji
Pracownicy Fundacji NABU świadczący pomoc bezpośrednią i pośrednią mają obowiązek
zachowania w tajemnicy informacji związanych z klientem uzyskanych w związku z
wykonywaniem zawodu. Wyjątek od tej zasady stanowią sytuacje, gdy:
● poważnie jest zagrożone zdrowie, życie klienta lub innych osób;
● tak stanowią ustawy;
● działania podejmowane w celu ochrony dziecka wymagają współpracy interdyscyplinarnej –
ujawnienie informacji odbywa się z zachowaniem przepisów o ochronie danych osobowych
oraz o ochronie dóbr osobistych.
● organ dotujący działania Fundacji dokonuje kontroli dokumentacji projektowej, a forma
kontroli określona jest w umowie dotacyjnej– w tym przypadku, ujawniane są jedynie dane
niezbędne do rozliczenia projektu (np. listy uczestników szkoleń lub odbiorców innych działań).
Fundacja w toku współpracy z podmiotem finansującym dąży do zminimalizowania zakresu
danych przekazywanych organowi w związku z obowiązkami sprawozdawczymi, poprzez
zwrócenie podmiotowi finansującemu uwagi na konieczność ujawniania minimalnego i
adekwatnego zakresu danych oraz właściwego ich zabezpieczenia.
Każdorazowo, o ile to możliwe i nie zagraża dobru dziecka, pracownicy informują o ujawnieniu
informacji klienta, którego informacje dotyczą.
7
Zasady kontaktu bezpośredniego z dzieckiem
Zgoda
Kontakt bezpośredni z dzieckiem odbywa się wyłącznie po wyrażeniu przez opiekuna
prawnego zgody na ten kontakt. Dziecko w wieku powyżej 13 roku życia może samodzielnie
wyrazić zgodę na uczestnictwo w bezpośrednim kontakcie, bądź odmówić tej zgody. W
przypadku odmowy zgody dziecka kontakt bezpośredni nie powinien się odbyć, chyba, że
przemawia za tym dobro dziecka. Zgoda opiekuna prawnego jest wyrażana w formie pisemnej.
Zgodę przechowuje się w dokumentacji klienta. W każdej chwili rodzic może wycofać zgodę. W
przypadku rozbieżności zdań między rodzicami posiadającymi pełnię władzy rodzicielskiej, o
możliwości kontaktu decyduje sąd rodzinny.
Przyprowadzanie i odprowadzanie dziecka
Dziecko jest przyprowadzane i odprowadzane do placówki przez opiekuna. Za pisemną zgodą
opiekuna a w sytuacji jego braku lub niemożliwości ustalenia, opiekuna faktycznego (na czas
uregulowania sytuacji prawnej dziecka) dziecko może przychodzić do placówki i wracać do
domu samo, o ile ukończyło 13. rok życia.
W czasie oczekiwania przez dziecko w poczekalni odpowiedzialny za bezpieczeństwo dziecka
jest opiekun.
Dziecko w umówionym czasie trwania kontaktu bezpośredniego znajduje się w pomieszczeniu
Fundacji pod opieką pracownika lub współpracownika Fundacji.
W czasie trwania kontaktu bezpośredniego opiekun czeka na dziecko w poczekalni lub
uczestniczy w spotkaniu równoległym w Fundacji.
Pomoc bezpośrednia dziecku
Pomocy bezpośredniej dziecku udzielają pracownicy i współpracownicy Fundacji:
psychologowie, pedagodzy, psychiatrzy, terapeuci, w wyjątkowych sytuacjach, za zgodą
opiekuna, również prawnicy.
Fundacja NABU dokłada starań, by miejsce udzielenia pomocy bezpośredniej było
dostosowane do potrzeb dziecka. W sytuacjach szczególnych (np. w sytuacji zagrożenia
epidemicznego lub innego stanu wyjątkowego) pomoc bezpośrednia może być prowadzona w
trybie zdalnym (za pomocą telefonu lub online), by zachować ciągłość wsparcia. Na zamianę
kontaktu bezpośredniego na kontakt pośredni wyraża zgodę koordynator danej placówki,
łącznie z zatwierdzeniem kanału i narzędzi komunikacji. Na pomoc w trybie zdalnym zgodę
musi wyrazić jego rodzic/opiekun prawny. Należy także wysłuchać zdania dziecka.
Pracownik udzielający pomocy bezpośredniej informuje dziecko, w sposób dostosowany do
możliwości dziecka, co się będzie działo podczas jej udzielania.
8
Opiekunowie dziecka mają prawo do informacji o udzielanej dziecku pomocy, o ile udzielenie
tej informacji, w ocenie terapeuty dziecka, nie powoduje zagrożenia dla dobra dziecka oraz o
ile opiekun (rodzic) nie jest pozbawiony praw rodzicielskich, nie ma ograniczonej władzy
rodzicielskiej.
Jeśli obydwoje rodzice posiadają pełnię praw rodzicielskich, rekomenduje się współpracę z
obydwojgiem rodziców w zakresie pomocy udzielanej dziecku.
Jeśli w ocenie terapeuty dziecka, współpraca z którymś z rodziców dziecka mogłoby zagrażać
dobru dziecka, można od niej odstąpić, co każdorazowo zatwierdza koordynator placówki.
Edukacja i zabawa z dzieckiem
Edukacja i zabawa z dzieckiem realizowana jest przez pracownika lub współpracownika
Fundacji. W tym drugim przypadku podlega ona monitorowaniu przez opiekuna
współpracownika.
Pracownik/współpracownik Fundacji NABU informuje opiekuna dziecka, kto się będzie
dzieckiem zajmował oraz gdzie dziecko będzie przebywało podczas zabawy/edukacji. Osoba
opiekująca się dzieckiem przez czas trwania zabawy/edukacji, dba o bezpieczeństwo dziecka.
Opiekun dziecka w porozumieniu z prowadzącym zabawę/edukację może uczestniczyć w
zabawie lub zajęciach edukacyjnych.
Po zabawie/edukacji opiekun może otrzymać informacje zwrotne dotyczące obserwacji
dziecka podczas zabawy i jego udziału w poszczególnych czynnościach.
Organizacja imprez grupowych z udziałem dzieci
Przy organizacji imprezy grupowej uwzględnia się bezpieczeństwo dzieci na niej
przebywających, w szczególności w kontakcie z wykorzystywanym podczas imprezy sprzętem,
oraz zapewnia się dostęp do szybkiej pomocy medycznej (dostęp do apteczki pierwszej
pomocy, możliwość wezwania pogotowia),w nagłych przypadkach.
Organizator imprezy grupowej informuje dorosłych przychodzących z dziećmi, że organizator
nie zapewnia dzieciom opieki na czas trwania imprezy. Informuje także, że dzieci nie powinny
być pozostawione na imprezie bez opieki. Informacja ta powinna być umieszczona na ulotkach
lub plakatach dotyczących imprezy oraz ogłoszona przy jej rozpoczęciu.
Organizacja konkursów dla dzieci
Organizację i przebieg konkursu dla dzieci reguluje regulamin konkursu sporządzony przez
pracownika Fundacji oraz skonsultowany przez dział prawny Fundacji przed rozpoczęciem
konkursu.
Udział dziecka wymaga zgody na udział w konkursie oraz zgody na przetwarzanie danych
osobowych dziecka wyrażonych przez opiekuna dziecka.
9
Formułę każdej zgody opracowuje dział prawny Fundacji – po uprzednim zgłoszeniu takiej
potrzeby.
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych w Fundacji NABU
1. Infrastruktura sieciowa Fundacji umożliwia dostęp do Internetu, zarówno personelowi,
jak i dzieciom w czasie zajęć.
2. Sieć jest monitorowana, tak, aby możliwe było zidentyfikowanie sprawców
ewentualnych nadużyć.
3. Rozwiązania organizacyjne na poziomie Fundacji bazują na aktualnych standardach
bezpieczeństwa.
4. Wyznaczona jest osoba odpowiedzialna za bezpieczeństwo sieci w Fundacji. Do
obowiązków tej osoby należą:
• Zabezpieczanie sieci internetowej przed niebezpiecznymi treściami poprzez
instalację i aktualizację odpowiedniego, nowoczesnego oprogramowania;
• Aktualizowanie oprogramowania w miarę potrzeb;
• Przynajmniej raz w miesiącu sprawdzanie, czy na komputerach nie znajdują się
niebezpieczne treści. W przypadku znalezienia niebezpiecznych treści,
wyznaczony pracownik stara się ustalić kto korzystał z komputera w czasie
wprowadzenia niebezpiecznych treści, który aranżuje dla dziecka rozmowę z
psychologiem na temat bezpieczeństwa w Internecie. Jeżeli w wyniku
przeprowadzonej rozmowy psycholog uzyska informacje, że dziecko jest
krzywdzone, podejmuje działania opisane w procedurze interwencji.
5. Istnieje regulamin korzystania z Internetu przez dzieci oraz procedura określająca
działania, które należy podjąć w sytuacji znalezienia niebezpiecznych treści na
komputerze.
6. W przypadku dostępu realizowanego pod nadzorem pracownika, ma on obowiązek
informowania dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu przez dzieci
podczas zajęć.
7. W miarę możliwości osoba odpowiedzialna za Internet przeprowadza z dziećmi
cykliczne warsztaty dotyczące bezpiecznego korzystania z Internetu.
Zasady kontaktu pośredniego z dzieckiem/w sprawach dzieci
W kontakcie pośrednim udziela się konsultacji, informacji lub wsparcia dzieciom oraz
opiekunom, profesjonalistom w sprawach dzieci.
Kontakt pośredni pracownika i współpracownika Fundacji z dzieckiem w warunkach
zwyczajnych odbywa się wyłącznie za pośrednictwem służbowych kanałów komunikacyjnych
(np. służbowej poczty elektronicznej, służbowego numeru telefonu, innych kanałów
komunikacji Fundacji NABU służących udzielaniu pomocy i wsparcia dzieciom). Pracownicy i
współpracownicy Fundacji nie kontaktują się z dziećmi z użyciem prywatnych kanałów
komunikacji (np. Facebook, Messenger itp.). Odstępstwa są dopuszczalne w sytuacji
wystąpienia stanu wyjątkowego. Takie odstępstwo zatwierdza koordynator danego programu.
10
W kontakcie pośrednim konsultacja lub informacja udzielana jest niezwłocznie. W razie
potrzeby konsultacji lub informacji można udzielić po zapoznaniu się z dokumentacją
dostarczoną przez klienta lub inną instytucję czy przebiegiem sprawy, po konsultacji z innymi
pracownikami, czy przeprowadzeniu innych niezbędnych czynności.
W kontakcie pośrednim nie prowadzi się terapii i diagnozy psychologicznej. Odstępstwa są
dopuszczalne w sytuacji wystąpienia stanu wyjątkowego. Takie odstępstwo zatwierdza
koordynator danego programu.
Klienci, którzy wymagają terapii lub diagnozy psychologicznej, zostają skierowani do
odpowiedniej placówki Fundacji lub innej organizacji świadczącej pomoc bezpośrednią.
Zasady bezpiecznej relacji rówieśniczych
Ważne jest, aby mieć świadomość i przestrzegać zasad bezpiecznych relacji między
rówieśnikami. Niedopuszczalne są zachowania, które zawstydzają i upokarzają dzieci. W
kontakcie między rówieśnikami unikana jest przemoc i agresja. Zdrowe i bezpieczne relacje
opierają się na wzajemnym poszanowaniu komunikacji i empatii. Istotne jest, aby szanować
granice innych osób i nie naruszać ich prywatności.
Wszelkie podejrzenia dotyczące nieodpowiednich zachowań między rówieśniczych są
bezzwłocznie wyjaśniane
Zasady bezpiecznej relacji pracownik/współpracownik-dziecko i jego opiekun/opiekunowie
Niedopuszczalne są następujące zachowania pracowników i współpracowników Fundacji
NABU wobec dzieci i ich opiekunów, korzystających z pomocy Fundacji NABU:
● wszelkie zachowania, które zawstydzają, upokarzają, deprecjonują lub poniżają dzieci lub ich
opiekunów lub mają znamiona innych form przemocy psychicznej, fizycznej, wykorzystywania
lub wyzyskiwania seksualnego;
● niestosowny kontakt fizyczny z dzieckiem i/lub jego opiekunem, naruszający godność
dziecka/opiekuna; dopuszczalny kontakt fizyczny powinien być w naturalny sposób związany z
zabawą, pomocą dziecku w czynnościach higienicznych, koniecznością zapewnienia dziecku
bezpieczeństwa, potrzebą uspokojenia dziecka, powstrzymania dziecka/opiekuna przed
wyrządzeniem krzywdy sobie lub innym;
● podawanie dziecku/opiekunowi alkoholu, leków, wszelkich środków psychoaktywnych;
● akceptowanie bądź uczestniczenie w nielegalnych czynnościach, w które angażowane jest
dziecko/opiekun;
● nawiązywanie relacji o charakterze seksualnym z dziećmi/opiekunami;
● wymiana pieniędzy, zatrudnienia, towarów, usług, pomocy w zamian za seks, w tym przysługi
seksualne lub inne formy upokarzających, poniżających lub wykorzystujących zachowań.
● zachowywanie się w sposób seksualnie prowokacyjny;
11
● goszczenie dziecka/opiekuna we własnym domu;
● utrzymywanie kontaktów prywatnych z dzieckiem/opiekunem, poza czasem pracy i
świadczonym zakresem pomocy; wykorzystywanie prywatnych kanałów komunikacji;
● wikłanie dziecka/opiekuna w zależność opartą na poczuciu wdzięczności za prywatne
przysługi, poza świadczonymi w ramach Fundacji NABU kanałami pomocy.
● towarzyszenie dziecku w podróży pod nieobecność opiekuna dziecka;
● spanie w tym samym pokoju co dziecko podczas obozów, wyjazdów;
● w przypadku świadczenia pomocy w domu, pozostawanie z dzieckiem sam na sam;
Pracownicy i współpracownicy Fundacji są zobowiązani do tworzenia i utrzymywania
środowiska, które zapobiega krzywdzeniu dzieci, w tym wyzyskiwaniu i wykorzystywaniu
seksualnemu dzieci, a także innych odbiorców pomocy/działań oraz promuje wdrażanie
kodeksu bezpiecznych relacji w tym zakresie. Menedżerowie na wszystkich szczeblach mają
szczególną odpowiedzialność za wspieranie i rozwijanie działań, które utrzymują to
środowisko.
Każdy pracownik, który podejmie informację o którymkolwiek z powyższych zachowań ze
strony innych pracowników, współpracowników, kontrahentów Fundacji NABU niezwłocznie
informuje o tym osobę odpowiadającą za Politykę Ochrony Dzieci w Fundacji lub zarząd
Fundacji.
Wszelkie podejrzenia dotyczące nieodpowiednich zachowań pracowników i
współpracowników Fundacji NABU wobec dzieci są bezzwłocznie wyjaśniane.
Ochrona wizerunku i danych osobowych dziecka i jego opiekunów
Przetwarzanie danych osobowych
Pomoc udzielana dziecku i jego rodzinie jest dokumentowana. Fundacja przestrzega przepisów
dotyczących ochrony danych osobowych, w tym danych szczególnie chronionych, m.in.
poprzez:
● odbieranie pisemnej zgody klientów na przetwarzanie danych osobowych;
● wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za bezpieczeństwo danych;
● szkolenia pracowników;
● zabezpieczenie dokumentacji zarówno w formie papierowej jak i elektronicznej;
● określenie jasnych zasad ujawniania zawartych w dokumentacji informacji instytucjom
trzecim (sądom, prokuraturze, zespołom interdyscyplinarnym).
12
Współpraca z mediami
Fundacja nie udostępnia informacji o klientach przedstawicielom mediów. Pracownicy i
współpracownicy Fundacji nie kontaktują obecnych i byłych klientów z przedstawicielami
mediów, ani nie wypowiadają się w ich konkretnych sprawach w mediach (tradycyjnych i
społecznościowych), nawet po anonimizacji danych klienta.
W sytuacjach wyjątkowych wypowiedź jest możliwa jedynie po wyrażeniu pisemnej zgody
przez klienta lub jego opiekuna.
W celu realizacji materiału medialnego można udostępnić mediom wybrane pomieszczenia
Fundacji. Udostępnienie pomieszczenia wymaga zgody koordynatora lub kierownika
administracyjnego placówki. Zgoda może być ustna lub mailowa.
Fundacja nie umożliwia filmowania dzieci na terenie swoich placówek. Koordynator
programu/sekretariat placówki powinien tak przygotować pomieszczenia Fundacji, aby
uniemożliwić filmowanie przebywających na terenie placówki dzieci.
Utrwalanie i publikowanie wizerunku klienta
Wyznaczeni pracownicy i lub współpracownicy Fundacji mogą w celu dokumentacji
prowadzonych działań lub ich promocji wykonywać zdjęcia lub filmy z udziałem
podopiecznych. Jeżeli na zdjęciu/filmie widoczna jest twarz/postać klienta w sposób,
umożliwiający jego identyfikację, należy odebrać zgodę od klienta na utrwalanie lub
opublikowanie jego wizerunku. Jeżeli klientem jest dziecko – należy odebrać zgodę od jego
opiekuna oraz zapytać dziecko o zgodę.
W pozostałych przypadkach, w szczególności jeżeli wizerunek stanowi szczegół całości, takiej
jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, a twarz klienta nie jest rozpoznawalna, zgoda
klienta na utrwalanie lub opublikowanie wizerunku nie jest wymagana.
Zapobieganie krzywdzeniu dziecka
Edukacja
W celu zapobiegania krzywdzeniu dzieci, Fundacja NABU prowadzi szereg działań
edukacyjnych skierowanych do rodziców/opiekunów dzieci, profesjonalistów pracujących z
dziećmi oraz samych dzieci.
Działania te Fundacja opiera na wynikach dostępnych, najświeższych badań, dobrych
praktykach innych organizacji, sprawdzonych modelach popartych doświadczeniem i wynikami
ewaluacji. W tym celu Fundacja NABU dokłada też starań, by stale podnosić kompetencje
własnych pracowników i współpracowników.
Rekrutacja i wdrożenie nowych pracowników
Fundacja NABU jako odpowiedzialny pracodawca działa zgodnie z prawem pracy i zatrudnia
pracowników i współpracowników posiadających odpowiednie kwalifikacje i kompetencje,
13
którzy podzielają wartości wynikające z Konwencji o Prawach Dziecka, w szczególności prawo
dziecka do ochrony przed krzywdzeniem.
Rekrutacja
Rekrutacje są ogłaszane na podstawie ogłoszenia rekrutacyjnego.
Każdy kandydat na nowego pracownika/współpracownika przesyła dokumenty aplikacyjne,
wskazane w ogłoszeniu, najczęściej jest to CV oraz w miarę możliwości referencje. Proces
rekrutacyjny, w zależności od potrzeb, może mieć kilka etapów. Rozmowa kwalifikacyjna
prowadzona jest przez dwóch pracowników Fundacji. Przedmiotem rozmowy oprócz
sprawdzenia kompetencji i wiedzy kandydata, są również wszelkie ewentualne przerwy w
zatrudnieniu/edukacji. Już podczas rozmowy kwalifikacyjnej, pracownicy informują kandydata
o obowiązującej w Fundacji NABU Polityce Ochrony Dzieci.
Oświadczenie o niekaralności
Przed przystąpieniem do pracy/wykonywania obowiązków w ramach współpracy wybrany
kandydat, oprócz innych wymaganych przepisami prawa dokumentów, przedkłada pracodawcy
informację z Krajowego Rejestru Karnego, w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX
i XXV Kodeksu Karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca
2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny
zabronione określone w przepisach prawa obcego.
Kandydat na pracownika lub współpracownika do pracy lub innej działalności związanej z
wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem małoletnich lub z opieką nad nimi jeszcze
przed zawarciem umowy jest sprawdzany przez Dział Kadr w Rejestrze Sprawców Przestępstw
na Tle Seksualnym (rejestr z dostępem ograniczonym) oraz w Rejestrze osób, w stosunku do
których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu
małoletnich poniżej 15 lat wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze. Sprawdzenie w
rejestrze sprawców udokumentowane jest wydrukiem informacji zwrotnej wygenerowanej z
Rejestru. Figurowanie w Rejestrze wyklucza zawarcie umowy z kandydatem.
Osoba, posiadająca obywatelstwo innego kraju niż Rzeczypospolita Polska przedkłada
pracodawcy informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów
działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi.
Dokumenty wymienione w niniejszym punkcie przechowywane są w dokumentacji pracownika
w Dziale Kadr i Płac, dokumenty współpracownika w dokumentacji stażu lub wolontariatu.
Dokumenty/szkolenia dla nowych pracowników
Pracownik przed przystąpieniem do pracy obowiązany jest zapoznać się z:
● niniejszą polityką
● zasadami ochrony danych osobowych
14
● regulaminem pracy
● polityką zapobiegania i reagowania na przypadki dyskryminacji, molestowania,
molestowania seksualnego i mobbingu w Fundacji
● innymi zasadami i procedurami obowiązującymi w Fundacji.
Odpowiedzialny za przekazanie pracownikowi ww. dokumentów jest wyznaczony przez
pracodawcę pracownik działu kadr. Pracownik zobowiązany jest do zapoznania się z wyżej
wymienionymi dokumentami i potwierdzenia tego faktu poprzez złożenie podpisu na
oświadczeniu.
Ponadto każdy nowo przyjęty pracownik i współpracownik Fundacji NABU przechodzi
przeszkolenie w zakresie:
● zapisów Polityki Ochrony Dzieci,
● przestrzegania praw dziecka
● przetwarzania danych osobowych w Fundacji NABU.
Przygotowanie programu tych szkoleń koordynuje koordynator Polityki Ochrony Dzieci w
Fundacji, wyznaczony przez Zarząd Fundacji.
Umowy z kontrahentami
Wszystkie umowy zawierane z kontrahentami (firmami dostarczającymi usługi/towary),
zawierają zapisy chroniące dzieci.
Interwencja w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka
Wszyscy pracownicy i współpracownicy Fundacji NABU działają na rzecz ochrony dzieci przed
krzywdzeniem. W swojej pracy kierujemy się przepisami polskiego prawa. Każda informacja
dotycząca podejrzenia krzywdzenia dziecka traktowana jest poważnie i wyjaśniana, bez
względu na to czy pochodzi od dziecka/rodzica/profesjonalisty oraz czy dotyczy podejrzenia
krzywdzenia ze strony innego dziecka, opiekuna dziecka, profesjonalisty czy też pracownika
bądź współpracownika Fundacji NABU.
Procedura w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez pracownika
1. Negatywne zachowanie pracownika
• Rozmowa z pracownikiem
• Rozmowa z dzieckiem i jego opiekunami
• Wdrożenie działań i monitoring sytuacji
2. Podejrzenie przestępstwa popełnionego na szkodę dziecka
• Rozmowa z pracownikiem
• Rozmowa z dzieckiem i jego opiekunami
• Złożenie zawiadomienia na lokalną policję
15
• Wdrożenie działań i monitoring sytuacji
Procedura postępowania w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez rodzica /
opiekuna:
1. Okazjonalne niewłaściwe zachowanie (krzyk, klaps):
• Rozmowa, skierowanie do psychologa
• Brak poprawy – powiadomienie ośrodka pomocy społecznej
2. Zaniedbywanie / niewydolność / powtarzające się niewłaściwe zachowanie:
• Powiadomienie ośrodka pomocy społecznej
3. Zachowanie stanowiące przestępstwo:
• Złożenie zawiadomienia na lokalną policję
Procedura postępowania w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez rówieśnika:
1. Zachowanie niestanowiące czynu karalnego:
• Rozmowa z rodzicami dziecka krzywdzącego – Plan naprawczy
• Rozmowa z rodzicami dziecka krzywdzonego – Plan zapewnienia
bezpieczeństwa
2. Zachowanie stanowiące czyn karalny, popełnione przez dziecko w wieku 13 – 17 lat:
• Rozmowa z rodzicami dziecka krzywdzącego i krzywdzonego
• Powiadomienie lokalnego sądu rodzinnego lub policji
3. Przestępstwo popełnione przez dziecko powyżej 17 roku życia:
• Rozmowa z rodzicami dziecka krzywdzącego i krzywdzonego
• Powiadomienie lokalnej policji lub prokuratury
W przypadku bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia dziecka,
pracownik/współpracownik, który uzyskał taką informację niezwłocznie podejmuje
interwencję poprzez natychmiastowe powiadomienie telefoniczne pod nr 112.
Wszystkie czynności związane z interwencją są dokumentowane.
Dane lokalnych instytucji pomocowych:
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Jaśle
ul. Rynek 18, 38-200 Jasło
tel./fax (13) 44 834 40
e-mail: pcprjaslo@pcprjaslo.info
Ośrodek Interwencji Kryzysowej działający w strukturze Powiatowego Centrum Pomocy
Rodzinie w Jaśle
ul. Modrzejewskiego 12, 38-200 Jasło
tel./fax (13) 44 858 38 e-mail: oik@pcprjaslo.info
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Jaśle
16
ul. Słowackiego 4, 38-200 Jasło
tel. 13 448 1357
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Jaśle
ul. Szkolna 25, 38-200 Jasło,
tel./fax: 13 446 43 28,
e-mail: mopsjaslo@mopsjaslo.pl
Ośrodek Psychoterapii w Jaśle
ul. Floriańska 18, 38-200 Jasło
tel. 13 440 63 33 / 669 056 479
Wdrożenie polityki i monitoring
Polityka Ochrony Dzieci Fundacji NABU wchodzi w życie w chwili opublikowania jej pełnej
wersji przez Zarząd Fundacji w sposób dostępny dla wszystkich
pracowników/współpracowników Fundacji. Wersja dla dzieci dostępna jest w postaci ulotki w
placówkach Fundacji, a także na stronie internetowej Fundacji www.fundacjanabu.pl
Zarząd Fundacji wyznacza koordynatora odpowiedzialnego za koordynację wdrożenia i
przestrzegania zapisów Polityki Ochrony Dzieci, w tym za:
● koordynację szkoleń wstępnych oraz przypominających dla pracowników;
● prowadzenie okresowych konsultacji z pracownikami i współpracownikami Fundacji NABU;
• prowadzenie rejestru monitoringów, szkoleń dla personelu oraz rejestru skarg i zażaleń
w Fundacji.
Wątpliwości dotyczące Polityki
W razie wątpliwości co do interpretacji lub stosowania przepisów niniejszej polityki
pracownik/współpracownik może zgłosić potrzebę ich rozstrzygnięcia do koordynatora
Polityki.
Koordynator Polityki zgłasza potrzebę rozstrzygnięcia wątpliwości do Zarządu Fundacji.
Zarząd Fundacji dokonuje rozstrzygnięcia wątpliwości, wiążącego w danej sprawie i informuje,
za pośrednictwem koordynatora programu, pracownika/współpracownika Fundacji, który
zgłosił potrzebę rozstrzygnięcia wątpliwości.
Naruszenie zapisów Polityki
17
W razie spostrzeżenia naruszenia zapisów niniejszej Polityki pracownik/współpracownik
zgłasza taką informację Koordynatorowi Polityki, lub w razie jego nieobecności, swojemu
przełożonemu.
Koordynator Polityki w porozumieniu z Zarządem wyjaśnia sprawę i podejmuje kroki w celu
zapobiegania podobnym naruszeniom w przyszłości. Wobec pracownika/współpracownika
Fundacji, który naruszył zapisy Polityki mogą zostać wyciągnięte konsekwencje
porządkowe/dyscyplinarne.m.in. upomnienie, nagana pisemna, odsunięcie od pełnienia
obowiązków, rozwiązanie umowy, w tym zwolnienie dyscyplinarne.
Koordynator Polityki Ochrony Dzieci w Fundacji Wsparcia, Rozwoju i Nauki NABU
Funkcję koordynatora Polityki ochrony dzieci w Fundacji NABU pełni Wiceprezes Fundacji –
Katarzyna Wielgus – info@fundacjanabu.pl
Wzory pism i oświadczeń:
Wzór oświadczenia o niekaralności
Oświadczenie o niekaralności
……………………………………………
miejsce i data
Ja, ………………………………….. legitymująca/y się dowodem osobistym o nr
…………………………………… oświadczam, że nie byłam/em skazana/y za przestępstwo przeciwko
wolności seksualnej i obyczajności i przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego
i nie toczy się przeciwko mnie żadne postępowanie karne ani dyscyplinarne w tym zakresie.
………………………………………….
Podpis
Klauzula do umów z kontrahentami
Strona (nazwa według umowy) oświadcza, że znane są jej prawa dzieci, zawarte w
szczególności w Konwencji o prawach dziecka, przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów
Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 nr 120 poz. 526 ) oraz działalność jej nie
narusza tych praw, np. poprzez zatrudnianie małoletnich niezgodnie z prawem, albo
finansowanie działań wojennych, zagrażających bezpieczeństwu dzieci.
Strona zobowiązuje się do przestrzegania praw dziecka w swojej działalności przez cały okres
współpracy z Fundacją.
18
W szczególności Strona zobowiązuje się do przestrzegania poniższych zasad w zakresie ochrony
beneficjentów Fundacji Wsparcia, Rozwoju i Nauki NABU przez wykorzystywaniem i
wyzyskiwaniem seksualnym.
Sześć podstawowych zasad dotyczących przeciwdziałania wyzyskiwaniu i wykorzystywaniu
seksualnemu dzieci i ich opiekunów:
1. Wyzyskiwanie i wykorzystywanie seksualne ze strony pracowników i współpracowników
Fundacji stanowią akty rażącego uchybienia obowiązków służbowych i w związku z tym
stanowią podstawę do rozwiązania stosunku pracy/umowy o współpracy.
2. Aktywność seksualna z dziećmi (osobami poniżej 18 roku życia) uczestniczącymi w
jakichkolwiek działaniach Fundacji (tj. pomoc bezpośrednia, edukacja, badania, imprezy
edukacyjno-rekreacyjne i inne) jest zabroniona. Błędne przekonanie dotyczące wieku dziecka
nie stanowi okoliczności łagodzącej.
3. Wymiana pieniędzy, zatrudnienia, towarów lub usług w zamian za seks, w tym przysługi
seksualne lub inne formy upokarzających, poniżających lub wykorzystujących zachowań, są
zabronione. Obejmuje to również przyznanie pomocy należnej beneficjentom, niezależnie od
ich wieku.
4. W przypadku udzielania pomocy, w tym pomocy humanitarnej, zabronione są wszelkie
stosunki seksualne między osobami udzielającymi pomocy a beneficjentami niezależnie od
wieku beneficjentów. Takie relacje podważają wiarygodność i integralność działań w zakresie
pomocy, w tym pomocy humanitarnej i wiążą się z niewłaściwym wykorzystaniem rangi lub
stanowiska.
5. W przypadku gdy pracownik/ współpracownik Fundacji lub firmy/organizacji partnerskiej
realizującej projekt we współpracy z Fundacją ma obawy lub podejrzenia dotyczące
wyzyskiwania seksualnego lub wykorzystywania seksualnego beneficjenta projektu przez
współpracownika, niezależnie od tego, czy pracuje w tej samej organizacji/firmie, czy nie, musi
zgłosić takie obawy do osoby odpowiedzialnej w Fundacji za Politykę Ochrony Dzieci: Katarzyna
Wielgus info@fundacjanabu.pl.
6. Pracownicy i współpracownicy Fundacji są zobowiązani do tworzenia i utrzymywania
środowiska, które zapobiega krzywdzeniu dzieci, w tym wyzyskiwaniu i wykorzystywaniu
seksualnemu dzieci, a także innych odbiorców pomocy/działań oraz promuje wdrażanie
kodeksu bezpiecznych relacji w tym zakresie. Menedżerowie na wszystkich szczeblach mają
szczególną odpowiedzialność za wspieranie i rozwijanie systemów, które utrzymują to
środowisko.
Wzory pism interwencyjnych
Załącznik 11.1 Wzór zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa
Jasło, dnia ………………… r.
Prokuratura Rejonowa
19
w ……………………
L.Dz. ……………..
Zawiadamiający: Fundacja Wsparcia, Rozwoju i Nauki NABU
ul. PCK 2, 38-200 Jasło
reprezentowana przez: …………………………
adres do korespondencji: …………………………
Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa
Niniejszym składam zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa
……………………………na szkodę małoletniego …………………….(imię i nazwisko, data urodzenia)
przez ………………………… (imię i nazwisko domniemanego sprawcy).
Uzasadnienie
W trakcie wykonywania przez …… (imię i nazwisko pracownika) czynności służbowych –
prowadzenia terapii małoletniej……………(imię i nazwisko), dziecko ujawniło niepokojące treści
dotyczące relacji z ojcem oraz zachowań o charakterze seksualnym ojca wobec niej.
Dalszy opis podejrzenia popełnienia
przestępstwa………………………………………………………………………………
Mając na uwadze powyższe informacje, a także dobro i bezpieczeństwo małoletniej wnoszę o
wszczęcie postępowania w tej sprawie.
Terapeutą prowadzącym terapię małoletniej jest…………………….(imię, nazwisko, telefon
służbowy, adres placówki).
W przypadku konieczności przesłuchania psychologa……………………wnoszę o uprzednie
zwolnienie go z tajemnicy zawodowej.
Wszelką korespondencję w sprawie proszę przesyłać na adres korespondencyjny, z
powołaniem się na numer i liczbę dziennika pisma.
…………………………..
podpis koordynatora
Wzór wniosku o wgląd w sytuację dziecka/rodziny
Jasło, dnia ………………………….
Sąd Rejonowy
w …………………………….
Wydział Rodzinny i Nieletnich
20
L.Dz…………………..
Wnioskodawca: Fundacja Wsparcia, Rozwoju i Nauki NABU
ul. PCK 2, 38-200 Jasło
reprezentowana przez: …………………………
adres do korespondencji: …………………………
Uczestnicy postępowania: ………………..(imiona i nazwiska rodziców)
ul……………………….
……………………………(adres zamieszkania)
rodzice małoletniego: ………………………(imię i nazwisko dziecka,
data urodzenia)
Wniosek o wgląd w sytuację dziecka
Niniejszym wnoszę o wgląd w sytuację małoletniego ………………… (imię i nazwisko dziecka, data
urodzenia) i wydanie odpowiednich zarządzeń opiekuńczych.
Uzasadnienie
Opis sytuacji zagrożenia dobra
dziecka………………………………………………………………………………………
Mając powyższe fakty na uwadze można przypuszczać, ze dobro małoletniego ………………. jest
zagrożone a rodzice nie wykonują właściwie władzy rodzicielskiej.
Dlatego wniosek o wgląd w sytuację rodzinną małoletniej i ewentualne wsparcie rodziców jest
uzasadniony.
Pracownikiem prowadzącym terapię małoletniej jest…………………….(imię, nazwisko, telefon
służbowy, adres placówki).
Wszelką korespondencję w sprawie proszę przesyłać na adres korespondencyjny, z
powołaniem się na numer i liczbę dziennika pisma.
…………………………………………
podpis koordynatora